woensdag, februari 01, 2006

 

De DeskTop 15 Week 6-2006

1.(-) White Rose Movement - Pig Heil Jam ('Kick', Independiente 6 Maart 2006) site
Mijn absolute favoriet van de afgelopen week (en waarschijnlijk de komende weken) is de jongste langspeler van (The) White Rose Movement. Dit bandje spotte ik al begin vorig jaar en stonden ook op de afgelopen editie van London Calling. Hier heb ik hen helaas moeten missen, maar de zaterdag was het programma dan ook stukken beter. Een klein offer dus. Maar nu een album dus (dat 6 maart uitkomt) en geproduceerd werd door (jawel jawel) Paul Epworth (Phones voor intimi). Deze producer produceerde onder meer het debuut van Bloc Party en The Futureheads en nog wat andere leuke britse bandjes. De al bekende nummers, waaronder 'Love Is A Number' en 'Alsatian', klinken een stuk strakker en beter. Nu is 'Love Is A Number' voor mij al een instant-klassieker (In de categorie:"fout is lekker") geweest, en daar boven op ook nog eens de kennismaking met de band. Maar de band doet geen herhalingsacties van dat nummer, waardoor het album ook nog spannend wordt en mij na verscheidene luisterbeurten nog steeds weten te verrassen. 'Pig Heil Jam' sprong er op het eerste gehoor al uit en blijft (na 'Love Is A Number') het meest beklijven. Vandaar deze topspot!

2.(-) South - A Place In Displacement ('Adventures In The Underground Journey To The Stars', Young American 4 april 2006) site
Toen ik rond 2002 mijn eerste mp3-cdtjes (met daarop hele albums!) samenstelde, stond daar steevast een album van South ('From Here On In') op. Een lied als 'Paint The Silence' is naast een vorm van nostalgie nog steeds een goed nummer. Deze hit heeft South alleen nooit meer kunnen overtreffen. Nu was het eerste album niet echt constant, de opvolger miste een nummer als 'Paint The Silence' en werd daarnaast ook nog eens ondergesneeuwd in een nieuwe golf new-wave. Maar het komende album maakt mij alweer wat geruster over mijn oude favorieten. Terug naar de nu zo populaire Madchester-sound! New Order in gloriedagen, zo klinkt het. 'A Place In Displacement' is de nieuwe (verscheen echter al op EP in october 2005) single.

3.(-) The Knife - We Share Our Mother's Health ('Silent Shout',V2 Maart 2006) site
Bekentenis I: Ik kende ze nog maar pas. Bekentenis II: Zonder de cover('Heartbeats' van Jose Gonzales) had ik ze waarschijnlijk niet gekend. Tot nu dan. Want ik had zondermeer dit album opgepikt. The Knife komt uit, net als Jose Gonzales, Zweden. Ze maken met 'Silent Shout' lekkere stuiterplaat! Echt om te dansen. Hoor ook ergens iets van M.I.A.

4.(-) Jamie-T - Back In The Game ('Betty and The Selfish Sons EP', Pacemaker 2006) site
Op mijn ruige reis door de wereld wijde woestenij genaamd Internet kwam ik, op een forum met engelse kristallenbolkijkers, de naam Jamie-T tegen. Daar ik altijd een selectie maak van deze namen en vervolgens de sites afstruin naar gratis mp3tjes, kwam Jamie op mijn audiospeler. Niet Lidell, niet Cullum, maar Jamie-T. Denk The Libertines, denk Babyshambles(de rustige songs en vooral die ragga song) maar vooral The Streets. Veel Ska/Reggea maar dan op scherpe samples zoals Mike Skinner dat ook doet. Dit liedje is daar misschien nog het minste voorbeeld van, meer dan een nummer als 'Sheila' (welke ook gratis te downen is). Van mij mag Mike Skinner het album van Jamie produceren. Nog even excuses voor de slechte kwaliteit van de mp3, maar er is echt geen betere te krijgen.

5.(-) Protokoll - Moving Forward ('Protokoll EP', Opecode 2006)
"Protokoll formed in the summer of 2004 with a sound reminiscent of bands like Bauhaus, Interpol, The Chameleons UK, New Order, and the Sound." Nou dat klopt ook wel. De band wordt veel gedraaid op BBC Radio1. Je zou dus verwachten dat het hier een britse band betreft (nouja op de naam af denk je meer aan een duitse techno-act). Niets is minder waar. Het gaat hier om een AMERIKAANSE band uit Boston. Maar dat hoor je er echt niet van af. Een opvallend consistente debuut-EP, ben benieuwd naar het album!

6.(-) Sparks - Perfume ('Hello Young Lovers', Gut Records 6 februari 2006) site
Als band bezig aan zijn vierde decennium(!!) hebben Ron en Russel Mael altijd vooropgelopen met hun experimentele muziek. Er belandde zeker wat van de, nu twintigtellende, serie albums in de hitlijsten ('This Town Isn't Big Enough For Both Of Us') . Moet eerlijk bekennen dat ik, hoewel in voorbereiding op de Rotown Popquiz, alleen dit nummer van horen kende. Dus niet wie ze waren. Nu dus wel, 'Perfume' is de eerste single van het album en die is best aardig. (Download is een radio-edit dus komt niet direct van het album)

7.(-) Mates Of State - Think Long ('Bring It Back', Barsuk 21 maart) site
Breng ze maar terug die jaren '60/'70. Zoals ook The Magic Numbers al eerder grijpt dit duo, op basis van puur orgel en drums terug op die periode. Leuk koortje en mooi album, welke alle kanten opvliegt en dat is een hele prestatie met maar twee instrumenten. Mates Of State bestaat uit Kor Gardner en Jason Hammel en komen uit San Francisco (Duidelijk, schaaltje bloemenkracht).

8.(-) Kaito - A.S.A. to Accuracy ('Band Red', Mute 2005) site
Lekkere schreeuw-wave, dat hadden we nog niet. Maar van mij mag het. Ga het dan ook even zien op London Callin presents Artrocker aanstaande 10 februari. Kaito komt uit Norwich/Brighton en staat vooral bekend als 'Het-bandje-waar-Kele-van-Bloc Party- eerst- in-zat', maar zo zie ik het niet. Gewoon een goed bandje.

9.(-) Kanda - List ('All The Good Meetings Are Taken', Bop Tart 2005) site
Hoewel het volgende nummer, nummer 10, anders doet vermoeden ben ik in behoorlijk goede buien dezer dagen. Daarom ook plaats voor een liefdesliedje. Synthpop in de traditie zoals die voortgezet is door The Postal Service en Stars. Wel wat klef, maar toch ook goed. Kanda komt uit Portland, USA.

10. (-) She Wants Revenge - Tear You Apart ('She Wants Revenge', Geffen Records 2006) site
Ja daar zijn ze weer. Ze willen nog steeds wraak en zijn, zoals te lezen is op de site, behoorlijk arrogant/zeker van hun zaak. De beste van de wereld zijn ze. De beste in Joy Division na doen misschien. Maar ze zullen toch echt meer moeten laten zien. 'Tear You Apart' is, zoals de titel doet vermoeden, een heerlijk gefrustreerd boos lied, geheel in de Curtis-stijl. Met 'Explicit Lyrics', dus deze mag mijn kleine broertje niet downloaden.

11.(-) The Maccabees - Lego (demo, Young Turks 2005) site
Ook dit bandje stond al in eerder in deze lijst. Omdat ze zo goed zijn, dat ze zelfs bij The Strokes in het voorprogramma staan en dat ze op de komende editie van London Calling (presents Artrocker) staan. Lego!

12(3) Ladyfuzz- Hold Up ('Hold Up'(single),2005) site
Brits bandje (met zangeres) dat ook op de komende editie van London Calling staat. Heerlijk fijn refreintje. Meezingertje.

13.(-) Coldplay - Talk(Jacques Lu Cont Remix)
Ook al stuit ik op veel afkeer en onbegrip, ik blijf Coldplay een onwijs goede band vinden. Vooral om 'Parachutes' dat wel, welke ik won via een wedstrijd toen deze nog maar net uit was. Afijn ik ga hier niet mijn muzikale smaak en voorkeur verdedigen. Feit blijft wel dat topproducer Stuart Price het nodig vond om de laatste megaklapper van Coldplay onderhande te nemen. En dat is hem, om het zacht uit te drukken, aardig gelukt. De hele melodie komt naar voren in dit nummer en dat doet het alleen maar goed. Nu maar hopen dat hij een album met ze gaat maken.

14.(-) The Appleseed Cast - Sunlit Ascending ('Peregrine', 2006) site
Er komen nogal wat 'oude' favorieten naar voren in deze lijst. Ook deze band luisterde ik in 2001 ofzo. Waarschijnlijk gevonden op de site van Tonie. Een beetje Emo, dat was ook wel in toen en een vleugje electrische droompop. Ook nu een goed album.

15.(-) Beight - File In Rhytm ('File In Rhytm', self-produced 2005) site
Via bulk-downloading kwam ook dit aardige album binnen. Klinkt een beetje als A.C. Newman's 'Slow Wonder' en Wilco. Wel aardig dus.

Comments:
Hey,

Is "Heartbeats" van Jose Gonzales gecoverd van The Knife ja? Nu je het zegt, het ritme komt wel aardig overeen ja :)... Maar jij kende The Knife dus nog niet? Protokoll is trouwens ook cool ja, heb de single "Where's the pleasure" in ieder geval...

grt.
Tom
 
Ja, ik dacht ook eerst dat het andersom was, maar het is echt zo. Ik heb alleen die EP van Protokoll en die klinkt echt super. Had hem wel er helemaal in kunnen zetten.
 
Tom, weet nu waarom ik die single niet kende; Wat jij hebt is 'Protocol' en niet 'Protokoll' :) lekker handig die namen die samen opkomen.
 
Een reactie posten



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?