woensdag, februari 08, 2006

 

De DeskTop 15 Week 7-2006

1.(-) Protokoll - Sunken ('Protokoll EP', Opecode 2006) site
Vorige week berichtte ik al over de uitstekende EP van het Amerikaanse Protokoll. Hier nogmaals een staaltje vakmansschap. Elk nummer is op zichzelf al goed, maar de nummers gaan ook nog eens in elkaar over en bevatten bij elkaar een verhaal. Het thema is zo'n beetje leven, dood, reincarnatie. Dit nummer is de derde track van de EP en ook wel de beste vind ik. Doet, nogmaals, erg aan Bloc Party denken. Krijg er nog steeds kippevel van!

2.(-) Pretty Girls Make Graves - Domino ('Elan Vital', Matador 2006) site
Mij en velen geen onbekende. De naar een nummer van The Smiths genoemde band uit Seattle. Halsreikend keek ik uit naar een tweede 'Good Health'. Maar 'Elan Vital' gaat verder. De band heeft zich duidelijk qua sound verbreed. Ook wordt er meer naar de pop (a la Franz Ferdinand) geluisterd, waar dit nummer van getuige.

3.(-) South - You Are One ('Adventures In The Undergroud, A Journey To The Stars',
Young American 4 april 2006) site
Ben erg tevreden over de nieuwe South. Naast New Order uitstapjes ook ruimte voor het echte South-geluid. Deze week daarvan nog niets in deze lijst. Afgelopen week was ik aan het twijfelen over mijn nummerkeuze voor South. Deze track sprong er namelijk op het eerste gehoor als eerste uit. Toch viel ik voor de New Order-vewijzingen. Daarom nu dus toch plaats voor 'You Are One'. Een Up-slow-Up-tempo van South, of hard-zacht zoals Nirvana dat deed. Toch geen Nirvana, dat zou toch iets te gortig zijn, eerder Franz (alweer). 'You Are One', Niet op 1 maar wel op 3.

4.(-) Be Your Own Pet - Adventure ('Be Your Own Pet', Beggars Banquet 2006) site
Ook een bandje wat ik al een tijdje volg. Nu is het album daar. Vol energie en rauwheid, maar toch qua productie OK. Denk White Stripes meets Siouxsie and The Banshees. Recht uit Nashville, Tennesee.

5.(-) The Raconteurs - Steady As She Goes ('Steady As She Goes/Store Bought Bones'(single),2006) site
Supergroepje, noem je dat. The Greenhornes (ritmesectie) en de heren Brendan Benson en Jack White vormden in 2005 een groep om rauwe (pop?)muziek te gaan maken. Dat deed mijn hartje wel sneller kloppen. White noemde de ervaring vergelijkbaar met Nirvana. Dat maakte me toch wel echt nieuwsgierig. Na het luisteren van de single afgelopen week, op de site van The Raconteurs (de vertellers), was ik een tikkeltje teleurgesteld. Het is gewoon rechtoe rechtaan rock-pop, maar zeker met wat randjes. Het refrein en het bassloopje laat je alleen niet los, daarom toch een vermelding in mijn lijst. Maar voor een topalbum moeten ze toch echt wat beters brengen dan de drie tracks welke ze nu hebben geproduceerd.

6.(-) Of Montreal - Wraith Pinned To The Mist (And Other Games) ('Deflated Chimes, Foals Slightly', 2006) site
Een van mijn favo cd's van het afgelopen jaar die van Of Montreal('The Sunlandic Twins'). Die kan zo naast die van Stars staan. Ook van die weirde soft-pop, wel wat dansbaarder. Als ik mij goed kan herinneren stond dit nummer daar ook op. Deze verschijnt echter ook op de jongste EP van Kevin Barnes en zijn kornuiten. Hoor wel wat veranderingen, het zal wel opnieuw geproduceerd zijn. In elk geval rede genoeg om hem weer vaak te draaien.

7.(-) She Wants Revenge - Sister
('She Wants Revenge', Geffen Records 2006) site
Voor de derde keer al weer een track van het album van She Wants Revenge. Waarom? Gewoon een plaat die blijft hangen. Deze keer 'Sister', omdat het ook weer zo'n enge, gemene en zieke song is.

8.(-) Jamie-T - Sheila (demo, 2005) site
Ook nog in het huis is Jamie-T. Daar voorspel ik wel een mooie toekomst voor. Hopelijk is hij komend jaar een keer in Nederland te zien. Op de site Artrocker.com las ik over zijn optreden in het voorprogramma van Mystery Jets."
Clearly not a traditionalist his slate wiping has sparked a flame of interest in alternative hip-hop again. His music is heart-felt, danceable and different. To have the balls to just recite rhymes over an unconventional, self-sufficient backing he has to be something special". Hij doet dus bijna alles zelf en gebruikt weinig tot geen samples (in elk geval live). 'Sheila' is daar misschien niet zo'n goed voorbeeld van, maar het is wel een lekkere beat.

9.(-) Protocol - Where's The Pleasure? ('Where's The Pleasure?'(single), 2005) site
Toen Tom mij opmerkte dat hij Protocol ook cool vond en hij de single al kende, bedoelde hij natuurlijk niet Protokoll. Dat is wel erg handig met die namen. Maar het is nu makkelijk te onthouden, deze groep heet Protocol en komt uit Engeland. Ook zij, zoals vele anderen dezer dagen, maken een soort van jaren 80-pop. Ze zeggen dat ze pop muziek weer 'cool' willen maken. En het is inderdaad zo koel als je het zelf maakt.

10. (-) White Rose Movement - Cruella ('Kick',
Independiente 6 Maart 2006) site
Ondergetekende is van mening dat de openingstrack van albums vaak de beste tracks op het album zijn, dat daarna wellicht nog een uitschieter te vinden is en dat meestal vele albums sluiten met een sisser, of een draak van een lang nummer. Niet voor White Rose Movement's 'Kick' hier vind ik juist het eerst nummer minder dan de rest en sluiten ze met een 'bang'. 'Cruella' was een van de vele tracks die al op het net circuleerde. Zoals alle tracks opnieuw geproduceerd en je zingt en stuitert al vanaf de eerste noot mee. 'Pada-papa, padapa, pada-papadab...' + de bonus track.

11.(-) Adam Green - Nat King Cole ('Jacket Full Of Danger', 2006) site
De helft van de Moldy Peaches komt al snel weer met een opvolger van 'Gemstones'. Kliekjes, denk je dan. Maar dat vond ik 'Gemstones' toch al. Hier ook weer korte nummers en binnen de nummers met geinige en bizarre slogan-achtige teksten tempo- en genrewisselingen. Toch vind ik zonder 'Gemstones' erbij te halen 'Jacket Full Of Danger' een complete en coherente plaat. (Nu doe ik het toch) En misschien nog wel meer dan 'Gemstones'. Het geluid klinkt namelijk voller en Adam zelf stemvaster. Croon (en toch schreeuwen) me away, please!

12(-) Luxembourg - Luxembourg VS Great Britain (single, 2005) site
Wat is MySpace toch ook een heerlijke plaats om te wezen. Zonder haar had ik nooit deze band gehoort. Leuke britse band uit Londen. Klinkt als Pulp, Suede, Roxy Music, Bowie. Maken zoals ze zeggen 'Pop-Noir'. Klinkt leuk.

13.(-) Morrissey - I Will See You In Far-Off Places ('Ringleader Of The Tormentors', 2006) site
Nog eventjens slapen en dan heb ik hem helemaal, het nieuwe album van The Mozzer. Helemaal warm wordt ik nog er nog niet van, dit nummer wat ik al had, vind ik nu nog de beste. Maar het is me allemaal iets te bombastisch. Kom weer eens met wat meer melodie joh. Waar hij wel komt is de HMH op 10 april. Twijfel nog of ik daar heen zal trekken, wil Hem toch eens een keer in actie zien.

14.(-) This Et Al - Pigs Make Children Sick (single, 2006) site
Behoort tot de Leeds' dance-punk scene. Lekker hard en toch swingend. Hoe krijgen ze toch steeds weer deinend in mijn stoel?

15.(-) The Whippets - Plebeian Society (demo, 2006) site
Beginnend brits bandje wat nog wat onwennend speelt. Maar de sound is dik in orde en de tempowisseling/solo's ook. Nu nog wat betere liedjes maken, al is de titel ok! (The Whippets betekent windhonden, google maar!)

Comments:
Haha, ja, zat ik er even lekker naast met Protocol/ Protokoll he. Maar waarom noemen ze zich dan ook allebei zo ;-)
 
Een reactie posten



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?