donderdag, februari 16, 2006

 

De DeskTop 15 Week 8-2006

1.(-) The Presets- Are You The One? ('Beams', Modular 2005) site
Australische electro-pop met heavy randjes. Getipt door Soulwax. Kwam ik in aanraking mee via de site van Modular waar deze track gratis te verkrijgen is. Het album is van 2005 en ook errug lekker. Stuiter met deze plaat door de kamer. 'Are You The One?', 'Hell Yeah!' en op nummer 1 :). Heeft wat weg van 'Believe' van de Chemical Brothers.

2.(-) The Rakes - All Too Human ('All Too Human'(single), 2006) site
Persoonlijke favoriet bandje The Rakes zette een van de behoorlijkste britpopalbums van het productieve jaar 2005 neer. Deze single komt niet van het album maar was eerder een B-kantje van een andere single. Nu beter afgemixed komt het tot een briljant poppynummer.

3.(-) The Long Blondes - Seperated By Motorways ('Seperated By..'(single), Good And Evil 2006) site
Bandje dat opkomt precies op de juiste tijd op de juiste plaats. Ook ik was al fan sinds de geweldige single 'Giddy Stratospheres' van eind 2004 al weer. Nu dan weer eindelijk een single. En wat voor een. Ze overtreffen hier wel degelijk hun vorige single. Een lekkere meezinger met een catchy refrein. Uitgerbracht via het label Good And Evil, van Paul 'Phones' Epworth. The Long Blondes staan op zaterdag 1 april op London Calling in Paradiso, Amsterdam.

4.(-) The Flaming Lips - It Overtakes Me/ The Stars Are So Big...('At War With The Mystics', 2006) site
Het eerste wat ik dacht toen ik de nieuwste plaat van The Flaming Lips luisterde, was 'Een protestplaat!'. Ook de titel doelt daar op. Boodschap is meer universeler. Niet alleen anti-Amerika dus, wat ook te makkelijk zou zijn. Maar ook van meerdere kanten het verhaal laten zien/horen. Dit nummer sprong er op het eerste gehoor het meeste uit op wat weer een pracht van een plaat is.

5.(-) Grandaddy - Disconnecty ('Just Like The Fambly Cat', 2006) site
Ze zijn niet meer. Na 14 jaar zetten ze er een punt achter. Voor mij waren ze mijn eerste stappen in de richting van de 'Indie' soft-pop muziek. 'The Crystal Lake' is voor mij een klassieker. 'Disconnecty' is een typisch Grandaddy-nummer; Luister een paar seconden en je herkent het gelijk.

6.(-) Stereolab - Excursions into Oh,Ah-Oh ('Fab Four Suture', 6 maart 2006) site
De avantgardistische zweef-drone is er een beetje uit bij deze CD. Het klinkt meer als een bandje, met vloeiende melodielijnen. Stereolab neemt je mee op reis naar het perfecte popliedje. Met Hooks & Riffs.

7.(-) Morrissey - You Have Killed Me ('Ringleader Of The Tormentors',
Sanctuary Records 4 april 2006) site
Teleurgesteld was ik in 'I Will See You..', lichtelijk tevreden in 'You Have Killed Me', tevens de eerste single die gelicht zal worden van het jongste album van The Mozzer. Het album schijnt nog niet bechikbaar te zijn online, alleen drie nummers: Naast de eerder genoemden ook nog het voor zijn begrippen sexueel getinte 'Dear God, Please Help Me'. Ik hoop dat Hij op 10 april in topvorm is, want dan ga ik hem zien.

8.(-)
The Aliens - The Robot Man ('Alienoid Starmonica', Pet Rock Feb/Mrt 2006) site
Weirde britpop-psychedelia. Tevens een bandje wat plaats biedt aan ex-leden van The Beta Band. Album/Maxi-Ep komt in Maart uit. Kijk ook op de Myspace.

9.(-) Roland Shanks - August (single, Moshi Moshi 2005) site
Is een indiepopgroepje uit zuid-Londen. Leuk en pakkend liedje. Kijk voor de nieuwste single op hun Myspace.

10.(-) GoodBooks - Passchendaele ('Passchendaele'(single), 2006) site
GoodBooks formed out of the glowing embers of The Fingerprints in January 2005. The music is nimble and fresh, with influences ranging from Kraftwerk to Pulp to Hot Chip. Kijk dat klinkt goed dacht ik. Maar nee, het klinkt nog beter. Het blijft erg beklijven en ook al is de mp3 van lage kwaliteit blijft het een pareltje van een song. GoodBooks tourden, ondanks hun jonge leeftijd (van de band niet van de leden), al met Art Brut en en The Magic Numbers stonden er ook op om hen in het voorprogramma op te nemen. Deze blijft zeker in mijn lijst staan.

11.(-) Fields - Song For The Fields ('Song For The Fields'(single),2006) site
Fields stonden dan weer in het voorprogramma van Mystery Jets en maakt sferische, catchy, folkie electronica, indiepop. Genoeg tagging luisteren dat liedje! Klinkt als Arcade Fire en Devandra Banhart.

12.(-) The Secret Society - Sad Boys Dance!! ('Sad Boys Only Dance When No One's Watching', Acuelar Discos 2006) site
Spaanse indie-groep die meerendeel rustige nummers maakt. Dit slow-uptempo nummer is een van de betere nummers van de prachtig sfeervolle cd.

13. (-) Monkey Sons - You Can't Walk (demo, 2006) site
Weer wat britse hip-hop; Sampletje hier, gitaarloopje daar en dan in dat accent eroverheen. Errug lekker. Ontstaan uit twee andere hiphopgroepjes uit Brighton hebben ze de formule te pakken.

14. (-) Gossip - Standing In The Way Of Control (Le Tigre Remix) (single,2006) site
Een aantal weken geleden stond Gossip met dit nummer al in deze lijst. Op de site las ik dat er ook een remix uitkwam van Le Tigre en na wat zoeken en luisteren bleek deze zeer de moeite waard te zijn. Lekker Housy. Goed gebruik van de vocals en een fijne begin jaren '90-beat eronder: Take it Away!

15. (-) The Rogers Sisters - The Light ('The Invisible Deck', Too Pure 2006) site
Last-minute toevoeging aan de lijst. Kreeg gisteren het tweede album van het door mij vermaarde The Rogers Sisters te horen. Deze New-wave rock formatie bevat, inderdaad zoals de bandnaam twee zussen genaamd Rogers. Born in The U.S.A. dat wel, maar goed niet iedereen is perfect. Het debuut uit 2002 kon mij zeker smaken, en ik was dan ook beniewd of de gewekte verwachtingen konden worden ingelost. Betere productie en een ander label maken The Rogers Sisters nog steeds een opwindend bandje, maar nog niet meer. Had toch gehoopt op wat muzikale verbreding, maar goed, 'The Light' is zeker een prima plaatje. Volgende keer nog beter!

Comments: Een reactie posten



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?