zaterdag, maart 04, 2006

 

De DeskTop 15 Week 10-2006

1.(-) Good Shoes - Never Meant To Hurt You ('TCB', Brille Records 2006) site
Een aantal weken geleden stond het liedje 'Small Town Girl' van dit britse bandje al in mijn lijst. Nu het album een paar keer gehoord hebbende, vind ik dit eigelijk nog steeds het leukste nummer op het album. Alleen dit nummer komt er in de buurt. Maar vooral textueel is het een ontzettend goed nummer. Ze klinken op het album lekker springerig beetje Cure en Futureheads gemixed met wat XTC. Good Shoes staat zaterdag 1 april (geen grap) op London Calling in Paradiso, Amsterdam.

2.(-) Controller.Controller - PF ('X-Amounts', Paper bag 2005) site
Een jaar geleden de EP('History EP') van Controller.Controller al helemaal grijs gedraaid, maar ze daarna even uit het oog verloren. Zo kon het dus dat het album al sinds oktober uit is en ik het pas afgelopen week heb geluisterd. Het viel me eerlijk gezegd een beetje tegen. De EP was uitzonderlijk, dus ik was een beetje verdrietig dat een wat rustiger weg is ingeslagen. Er staan nog steeds mooie knallers op zoals PF. Maar een 'History' of 'Silent Seven' staat er niet op. Controller.Controller is een van de vele canadese bands die afgelopen jaar doorgebroken zijn. Ze komen dus uit Toronto en ik noem ze een beetje The Rapture met een vrouw (die wel kan zingen).

3.(-) The Young Knives - Here Comes The Rumour Mill ('Here Comes The Rumour Mill EP', 2006) site
Alweer en leuk relatief nieuw Brits bandje. Met een 'ontzettend' aanstekelijke single. Hebben daar nog niet genoeg van? Eigenlijk wel, maar we krijgen er maar geen genoeg van. Leuk deuntje, prima op te danzen ook. Nouja nieuw. In 2002 brachten deze jongens al een EP uit, maar daarna is het een tijdje stil geweest rond de heren uit Oxford. The Young Knives staan (verrassing!) ook op London Calling, op vrijdag 31 maart.

4.(-) About - Think Niles Drink ('Bongo', CockRockDisco 2006) site
Een paar maanden geleden kwam de gratis compilatie 'Cockrockdisco' mij ter ore. Omdat ik erg veel muziek luister heb ik daar een beetje doorheen geluisterd en weer terzijde geschoven. Dit liedje vond ik wel aardig denk ik. Korte tijd geleden las ik dat het album van het Amsterdamse (!!) About aanstaande was en ging dus daarnig op zoek. Na een paar luisterbeurten kan ik vertellen dat je niet zou zeggen dat dit een album gemaakt is door een nederlander. Het klinkt namelijk meer internationaal en ook de productie is dik in orde. Hoe klinkt het dan? (Even wat bekende namen droppen) Aphex Twin meets The Beach Boys On Acid, (Luister zelf maar) :) Het album begint met dit liedje en zet de toon goed, de start-stop, knip-plak methodes worden slim gebruikt en maakt het elke keer weer de moeite waard om te luisteren. Eindelijk weer iets om trots op te zijn dus :). About is een project van Rutger Hoedemaekers.

5.(-) The Medics - Yeah ('Shangri-La EP', Omad 2006) site
Tegenwoordig kom je blijkbaar weer weg met 'The' voor je bandnaam te zetten. Toen ik dit album voorbij zag komen, dacht ik eerst nog aan een hardrockband. Met nummers als 'Yeah' en 'Bloody Up Your Dress', zou je dat misschien ook wel verwachten. Maar The Medics maken wel degelijk leuke Indie-Rock. The Medics komen uit New Jersey, USA.

6.(-) The Yeah Yeah Yeahs - Phenomena ('Show Your Bones', Universal 2006) site
Daar was hij dan eindelijk. Drie jaar na 'Fever To Tell', heet de opvolger 'Show Your Bones'. De single 'Gold Lion' zwierf al wat weken rond in Blogland, dus post ik hier mijn favoriet. Eerlijk gezegd is het eerste waar ik aan dacht toen ik het luisterde: "Coveren ze hier nu LL Cool J?". Dat is natuurlijk niet waar maar het heeft er wel iets van weg. Ook het gitaarloopje in het midden doet mij aan iets rapperigs denken, dat heeft namelijk iets weg van 'Rockstar' van NERD. Verder vind ik het gewoon een lekker nummer. 23 Mei in de De Melkweg, ik twijfel.

7.(-) Mystery Jets - The Boy Who Ran Away ('Making Dens', 2006) site
Maanden was het wachten, op dit album. Ik moest het doen met slecht geproduceerde demootjes. Dan kan zijn charme hebben, maar ik wilde toch wel het betere werk. Zie hier het resultaat. Verwachtingen ingelost enzo, blabla. Gewoon weer een leuk album uit Engeland van een band die het psychedelische zeker niet schuwt. Maar vooral pop.

8.(-)
Les Incompétents - Reunion ((single), 2005) site
Op mijn zoektocht over de velden van MySpace kwam ik dit bandje tegen. Zijn nog fris en groen maar klinken een beetje zoals Mystery Jets nu ook klinken. Stem een beetje zoals B-52's.

9.(-) Stimulator - '78 Stimulator ((single), 2006) site
Ook dit bandje via MySpace opgedoken. Lekkere DiscoRock a la Controller.Controller et al. Stimulator komt uit LA. En staan in Amerika een beetje bekend als The Killers met een vrouw op vocals.

10. (-)
The Charlatans - Blackened Blue Eyes ('Simpatico', 2006) site
Een band die, zelfs in Engeland, verguisd en ondergewaardeerd wordt, maar nooit vergeten. Opgekomen begin jaren negentig, uit de as van Madchester. Het proto-type voorbeeld van een gehyped bandje dat zijn HIT-potentie niet kon waarmaken. Ze maakten weliswaar geen grote hits meer na 'The Only One I Know' maar toch wel genoeg goede nummers om een Best Of te vullen waar je helemaal warm van wordt ('Melting Pot' 1999). Daar zit het hem wel een beetje in bij deze band. Op een album staan altijd wel een of twee aardige nummers maar de rest is gewoon beneden de maat. Op dit album is het zo op het eerste gehoor eender, al is het aardig te vermelden dat ze de reggea/ska-kant opgaan. Dit is de eerste single van het nieuwe album, ben benieuwd of ze een nog een keer naar Nederland komen.

11.(-) Depeche Mode - Suffer Well (Tiga remix) ('Suffer Well (maxi-single)', 2006) site
Je kunt je single uit brengen met een B-kantje. Of met een mixje. Maar Depeche Mode maakt het toch wel erg bont met de laatste release. Op de single staan maar liefst 10 remixen en is daarmee bijna gelijk een heel album. Tiga vond ik toch wel weer de leukste.

12.(-) TV On The Radio - Playhouses ((Album NNB), 2006) site
Dit nummer schijnt te komen op een nog uit te geven EP van TV On The Radio. Ik Was erg te spreken over het album. 'Playhouses' ligt in de lijn der verwachting al is de drum wel erg goed aanwezig. Ook een goede wisselwerking tussen synths en gitaarriffs. Erg eigentijds dus.

13.(-) GoodBooks - Passchendaele ((single), 2006) site
Zoals beloofd is ie blijven hangen. Moet zeggen dat ik ook niet genoeg van krijg. Hier opent mijn MP3 speler mee en dat zegt genoeg.
GoodBooks formed out of the glowing embers of The Fingerprints in January 2005. The music is nimble and fresh, with influences ranging from Kraftwerk to Pulp to Hot Chip. Kijk dat klinkt goed dacht ik. Maar nee, het klinkt nog beter. Het blijft erg beklijven en ook al is de mp3 van lage kwaliteit blijft het een pareltje van een song. GoodBooks tourden, ondanks hun jonge leeftijd (van de band niet van de leden), al met Art Brut en en The Magic Numbers stonden er ook op om hen in het voorprogramma op te nemen.

14.(-) Komakino - Say Something ((single), 2006) site
Dit is een bandje dat ik al een tijdje zocht. Wordt namelijk vaak gedraaid door een van mijn favoriete Britse DJ's, Steve Lamacq. Het is ook een beetje lastig om op deze naam te zoeken, aangezien deze band genoemd is naar een nummer van Joy Division. Klinkt een beetje Bloc Party-achtig.

15.(-) Dylan Rhymes - Don't Want You Anyway ('Dead Famous', Adrift 2006) site
En dan nu DANCE. Ja weg met die gitaren en kom op met die synthesizers. Dylan Rhymes doet het op zijn jaren negentigs en dat is wel weer zo verfrissend. Kom uit Engeland zit op het zelfde label als Deep Dish en Chicken Lips en doet ook zelf remixen. Dit nummer is het beginnummer van het album dat mij niet helemaal kan bekoren, daarvoor is het te eentonig.

Comments: Een reactie posten



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?